Co warto wiedzieć o kole dwumasowym?

Koło dwumasowe

pexels andrea piacquadio 3807277

Koło dwumasowe – przez jednych lubiane i cenione, przez drugich uznane za skomplikowaną, nazbyt delikatną nowinkę techniczną i znienawidzone. Kto tutaj ma rację i dlaczego koło dwumasowe powstało oraz dlaczego wzbudza kontrowersje?

Funkcje koła dwumasowego

Koło dwumasowe powstało ze względu na ciągle wzrastające moce silników, szczególnie wysokoprężnych. Sprężyny tarczy sprzęgła przestały spełniać wystarczająco dobrze funkcję tłumika drgań skrętnych, a co doskonale widać przy starszych samochodach, np. w popularnym Mercedesie "Beczka". Jego pracujący silnik miał zwyczaj przenosić drgania aż na karoserię i jest to zresztą jeden z objawów zużycia dwumasy.

Koło dwumasowe służy więc w aucie jako tłumik drgań skrętnych, powstających szczególnie podczas uruchamiania silnika oraz przy wprowadzaniu go na wysokie obroty. Oprócz tego pełni również funkcję zwyczajnego koła zamachowego, czyli jest magazynem energii, którą pobiera z kołnierza zdawczego wału korbowego i którą podaje poprzez sprzęgło do skrzyni biegów i dalej na koła.

Jak jeździć samochodem z dwumasą?

Koło zamachowe dwumasowe znacznie poprawia komfort jazdy oraz chroni skrzynię biegów przed przedwczesnym zużyciem. Dzięki niemu również obniżone zostaje zużycie paliwa. Dlaczego jest więc kontrowersyjne?

Jest to element wrażliwy, a dodatkowo wysoce eksploatacyjny, ciągle podlegający presji drgań i przeciążeń. Skutkuje to częstymi awariami oraz zużywaniem się dwumasy, która w porównaniu z "wiecznym" kołem sztywnym, jest delikatna. Autem z kołem dwumasowym można jednak dłużej pojeździć bez konieczności wymiany koła, o ile zastosuje się do kliku zasad:

  • rezygnacja z ruszania z piskiem opon;
  • unikanie wprowadzania silnika na wysokie obroty na biegu jałowym;
  • unikanie przyspieszania z niskich obrotów silnika;
  • unikanie jazdy na półsprzęgle.

Kiedy dwumasa do wymiany?

Zarówno koło dwumasowe, jak i ściśle z nim współpracujące sprzęgło dają dość wyraźne objawy zużycia:

  • gdy odczuwamy drgania auta aż na karoserii;
  • kiedy drga pedał sprzęgła;
  • kiedy spod maski dochodzą niepokojące dźwięki;
  • gdy przy wyłączaniu silnika słychać głośne uderzenie;
  • jeżeli szarpie autem podczas przyspieszania i przy zmianie biegów;
  • gdy występują kłopoty z przyspieszaniem;

należy bez zwłoki skonsultować się z mechanikiem samochodowym, gdyż najprawdopodobniej koło dwumasowe kwalifikuje się do wymiany.

Zalety

Doświadczeni
fachowcy

Atrakcyjne
ceny

Krótkie
terminy

Sprawdzone
części

Klienci o nas

Profesjonalne podejście, zespół mechaników ma szeroką wiedzę na temat mechaniki. To co nie udało się w innych serwisach przeze mnie odwiedzonych, to w Serwisie Niedzwiedz-Lock udało się bez problemu. 

Robert Sielski

Po nieudanych naprawach w wielu warsztatach, odwiedziłem Serwis Niedźwiedź. Usterkę naprawiono szybko, dostałem dane o stanie auta oraz wydruk błędów komputera. Dostałem auto zastępcze! Polecam!

Bartosz Przybyłek

Od wielu lat wszystkie swoje samochody wyposażam w blokady Niedźwiedź-Lock. To rozwiązanie jeszcze nigdy mnie nie zawiodło!

 

Łukasz Siedlarek

Pierwszą blokadę Niedźwiedź-Lock zamontowałam w swoim aucie w 1996 r., od tej pory wiem, że to jedyne rozwiązanie w kwestii zabezpieczenia auta. Zapomniałam, czym jest niepokój przed złodziejem.

Małgorzata Rosa